Calea ferată Deva - Brad a fost începută în 1939 ca parte a unei legături strategice şi a fost inaugurată în 11 decembrie 1987. Întregul traseu avea 6 staţii şi halte, 82 de poduri şi podeţe, 4 tuneluri şi 14 viaducte înălţate la peste 25 de metri deasupra unor prăpăstii.
Puțină lume știe însă, că la acest traseu au muncit și au murit sute de prizonieri sovietici și evrei care au fost îngropați în gropi comune, lângă lagărul de concentrare de la Luncoiu de Jos. Există chiar un monument închinat acestora înălțat lângă Dealul Fetii.
Calea ferată a funcţionat doar un deceniu și din cauza unor alunecări de teren, culminând cu cea din 1997, statul român a luat decizia de a dezafecta această rută.
Doi tineri deveni, Ștefan TIRITEU și Ovidiu CRIȘAN au vrut să redescopere acest traseu de mult uitat și l-au parcurs pe jos, de la gara Păuliș - Lunca până la gara din Brad, pe o lungime de 24km în mai puțin de 5 ore.
Ștefan TIRITEU mărturisește pe profilul său de socializare că a fost o experiență inedită, presărată chiar cu puțină adrenalină în zonele cu viaducte înalte, unde orice pas greșit ar fi putut fi fatal.
Tânărul devean a fost plăcut impresionat de faptul că autoritățile locale din zonele străbătute de acest traseu sunt interesate de transformarea terasamentului fostei căi ferate într-un traseu de cicloturism și implicit promovarea turistică a întregii zone de nord a județului Hunedoara.
Comments