Demnitarul a fost însoțit de o echipă operativă de decizie din care au făcut parte secretarul de stat pentru păduri, Daniel-Constantin Coroamă, consilierii personali pentru ape și păduri, Constantin Sofronie și Ciprian Muscă, directorul general al Administrației Naționale „Apele Române” (ANAR), Victor Sandu, directorul de investiții al ANAR, Vlad Marcoci, directorul general al RNP-Romsilva, Gheorghe Mihăilescu, directorul ABA Mureș, Cristian Bratanovici, directorul ABA Crișuri, Sorin Guler, director ABA Jiu, Marin Talău. Din partea autorităților locale, delegația a fost însoțită de prefectul județului Hunedoara, Fabius-Tiberiu Kiszely, deputatul de Hunedoara, Laurențiu Nistor și administratorul public al județului Hunedoara, Costel Avram.
Investiția de la Mihăileni reintră în cărțile Guvernului
Barajul de la Mihăileni este pentru hunedoreni un simbol al neputinței investiționale a administrației românești. Sunt mai bine de 30 de ani de când această investiție începută și neterminată așteaptă o inițiativă administrativă fermă dublată de o finanțare pe măsură care să ducă la finalizarea obiectivului. Un moment dătător de speranță a venit odată cu hotărârea de guvern (HG nr.637/23.08.2018) prin care anul trecut autoritățile centrale au reaprobat indicatorii tehnico-economici pentru ceea ce în termeni tehnici se numește ”Acumulare Mihăileni pe râul Crișul Alb, județul Hunedoara”.
Hotărârea de Guvern impune pentru prima dată și un termen fix pentru finalizarea acestui obiectiv: anul 2022. Deci, în doi ani și jumătate, autoritățile au obligația de a finaliza ceea ce nu s-a făcut în aproape trei decenii trecute de la inaugurarea lucrărilor.
Ce trebuie făcut?
În nota de fundamentare a hotărârii de Guvern se arată că proiectarea instalațiilor s-a făcut în anul 1983, iar în prezent nu mai sunt de actualitate. În consecinţă este necesară reactualizarea proiectului în conformitate cu noile cerințe și norme în vigoare. De asemenea se impune reabilitarea sectoarelor de drum DN 74, a podurilor, a viaductelor și a lucrărilor de consolidare pentru drumul deviat care au fost deteriorate parţial pe perioada îndelungată scursă de la execuția acestora până în acest moment. Executarea unor drenuri pentru stabilizarea versantului pe malul stâng care prezintă fenomene de alunecare este o altă lucrare care trebuie făcută. Realizarea investiției presupune în continuare ocuparea unor suprafețe de teren și strămutarea unui număr de 74 gospodării, din care 65 de gospodării integral și 9 gospodării numai anexele.
Investiția vine în siajul ei și cu obligația de a rezolva o serie de probleme sociale create de campania de exproprieri cu care a debutat investiția. Deși locuitorii expropriați au fost mutați în locuințe construite pentru ei în zonele Poienița 1, Poienița 2, în județul Timiș și în comuna Mihăileni, aceștia nu au nici acum act de proprietate pe noile lor locuințe. În ce privește noile exproprieri care trebuie făcute pentru finalizarea investiției, acestea se vor face în consens cu prevederile Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local, cu modificările și completările ulterioare.
Cât costă finalizarea investiției?
Datele financiare privitoare la investiția de la Mihăileni au fost actualizate la începutul acestui an. Astfel la prețuri 2019, valoarea totală a obiectivului se ridică la 162 de milioane de lei. Din 1987 până în prezent au fost investiți 93,3 milioane de lei. Rezultă că suma necesară pentru finalizarea deja celebrului Baraj de la Mihăileni este de 70 de milioane de lei. Care trebuie alocați în următorii doi ani și jumătate!
Ministrul decis să strângă șurubul!
Ministrul apelor și pădurilor, adresându-se locuitorilor din Mihăileni, a declarat că ”jocul de gleznă s-a terminat la Barajul Mihăileni”. Explicând declarația, Ioan Deneș a arătat că Ministerului Apei și Pădurilor va monitoriza atent evoluția lucrărilor, primind raportări săptămânale din partea instituțiilor din subordine (Administrația Bazinală de Apă - ABA Crișuri) care, la rândul ei, va urmări strict ca firma constructoare să respecte graficului fizic de lucrări. Orice întârziere de la grafic a constructorului nu va mai avea ”pardon” și va fi sancționată de autorități.
Optimismul ministerial se bazează și pe alocările bugetare care s-au făcut în 2019 pentru continuarea lucrărilor la Barajul Mihăileni și care sunt cele mai mari din ultimii 10 ani. Este vorba de 5,5 milioane de lei, o sumă de peste două ori mai mare decât cea alocată în 2018. Demnitarul a declarat că există premisele ca această sumă să fie suplimentată la rectificarea bugetară care va avea loc la toamnă.
Graficul din acest an prevede ca în cei 5,5 milioane de lei să se realizeze lucrări de reabilitare pe mai multe tronsoane din DN 74, aferente barajului, și finalizarea întăbulărilor ce vizează locuitorii strămutați ca urmare a exproprierilor din prima etapă. Termenul dat pentru demararea lucrărilor și a rezolvării problemelor de proprietate ale persoanelor strămutate este de două, maxim, trei săptămâni.
De ce merită făcută investiția de la Mihăileni
Ca să fie finalizată, în investiția de la Mihăileni mai trebuie pompați 70 de milioane de lei. Inițial, în rațiunea de a construirii obiectivul a fost și nevoia de a asigura cantitatea de apă necesară exploatării miniere de la Gurabarza. Acum această unitate minieră nu mai există. Și atunci, întrebarea care se pune este dacă mai merită ca Guvernul să aloce sume importante pentru finalizarea acestui obiectiv. Răspunsul dat de specialiști este de cel puțin patrul ori ”DA”. De ce?
În primul rând, odată finalizat barajul, problema viiturilor pe Crișul Alb care inundă tradițional Țara Zarandului primăvara și toamna dispare. Barajul este construit cu un risc de depășire de unu la 1000 de ani. Deci, oricât de mari ar fi viiturile probabilitatea ca barajul să fie expus unui risc de supradebit este ca și inexistent.
În prezent alimentarea cu apă a localităţilor Brad şi Criscior se face din sursa Crişcior (subterană şi de suprafaţă) cu un debit maxim de 100 l/s, care în condiţii de secetă scade la 75 l/s faţă de un necesar constant de 130 – 140 l/s. Lacul de acumulare al barajului de la Mihăilești va putea asigura un debit de apă potabilă de 810 litri pe secundă. Prin urmare, după finalizarea investiției deficitul de apă potabilă în zonă ar putea rămâne o tristă amintire.
Da, la Barajul Mihăileni se va produce și curent electric. Proiectul prevede instalarea unei instalații de 1,2 GW/an.
Și în fine, un avantaj încă nepomenit în nici un document oficial, este lacul de acumulare care se va forma la Mihăileni și care toate șansele să devină o superbă destinație turistică. Împreună cu peisajul excepțional al zonei, o acumulare de apă de 10,33 milioane de metri cubi este un argument forte pentru dezvoltarea în jurul ei a unor facilități turistice de tip pensiuni, restaurante și baze de agrement ”hidro”. Se consideră că prețul terenurilor în zonă vor crește în ideea că va exista tentația construirii în zonă și a unor case de vacanță.
Comments