top of page

Sarmizegetusa Regia ”închisă” de Adrian David

Lucrarea spre inima României, făcută prost și la jumătate de preț!


În august 2015, sub conducerea interimară a lui Adrian David, Consiliul Județean Hunedoara demara un proiect finanțat din fonduri europene denumit pompos „Modernizare drumuri de acces pentru integrarea în circuitul turistic european a cetăților dacice din Munții Orăștiei – DJ 705A: Costești – Sarmizegetusa Regia”. Proiectul finanțat prin Programul Operațional Regional 2007 – 2013 continuă să dea bătăi de cap administrației județene, dar și turiștilor care vizitează locul sacru al dacilor. Și asta de bine ce a fost realizat, în final, acest drum!


Suntem de acord că inițiativa a fost una onorabilă, de asta au și fost alocați banii! S-a dorit transformarea unui drum de pământ, greu accesibil pe ultimii kilometri pentru majoritatea autovehiculelor, într-un drum modern, care să deschidă zona pentru vizitatori. Pentru că un drum bun spre capitala dacilor atrăgea după sine dezvoltarea infrastructurii turistice, crearea de locuri de muncă, promovarea producătorilor locali și o mai bună vizibilitate și pentru celelalte cetăți dacice din zonă.

Deși valoarea contractului de finanțare era de 41,2 milioane de lei, lucrările au fost atribuite în august 2015 societății SC TRANS CONSTRUCT IMPORT EXPORT SRL la aproape jumătate din valoare. Drumul urma să fie realizat cu 21,7 milioane lei cu TVA, ceea ce reprezenta 52,6% din valoarea proiectului! Chiar și pentru un nespecialist, această sumă poate părea mică, dacă ținem cont de amploarea lucrării și de specificul zonei: versant pe o parte, albie vijelioasă pe cealaltă parte a drumului, vreme în general capricioasă!


Adrian David nu a stat prea mult pe gânduri și a dat startul lucrărilor pe 24 august 2015. Din această zi drumul a fost ÎNCHIS de la Costești (cu barieră), accesul turiștilor fiind interzis. Totul pentru siguranța acestora din urmă și pentru ca lucrările să se desfășoare în ritm alert. Aceasta a fost motivația închiderii căii de acces. Însă problemele nu au întârziat să apară!


Deși au fost trase semnale de alarmă că lucrările se desfășoară cu utilaje, în albia râului Grădiște, mai exact extracția materialului din albia râului cu excavatorul și concasarea materialului pentru drum, proiectul a continuat.


Pentru că administrația condusă de Adrian David A RATAT termenul de 20.12.2015 pentru finalizarea lucrărilor, CJ Hunedoara a aprobat ca nou termen de finalizare data de 30.06.2016, dar a alocat și bani din bugetul propriu pentru a plăti cheltuielile devenite neeligibile din cauza depășirii termenului asumat prin contractul de finanțare, și anume 3.068.446,89 de lei cu TVA.


Pe data de 23 mai 2016, „victorios”, în plină campanie electorală pentru locale, Adrian David a inaugurat drumul. Numai că, presa constată că lucrările nu sunt tocmai în regulă și se apucă să verifice drumul. Concluzia este neașteptată: tronsonul modernizat avea nu mai puțin de 157 de petice! Practic, din cauza lucrărilor de ”înaltă calitate” drumul proaspăt inaugurat a trebuit să fie mai întâi reparat și abia apoi redat circulației rutiere. După recepție, valoarea totală declarată a investiției a fost de 19.587.791,10 lei cu TVA.


În urma distrugerilor provocate de viiturile formate în urma ploilor abundente din iulie 2016, se constată că lucrările executate sunt de o calitate îndoielnică. ÎN CURBE, UNDE RÂUL GRĂDIȘTE CURGE CU FORȚĂ, ÎN LOC SĂ FIE PREVĂZUTE ZIDURI DE BETON, AU FOST MONTATE GABIOANE CU PIATRĂ DIN RÂU CARE NU AU REZISTAT VIITURILOR.


Iată ce declara la acea dată europarlamentarul SIEGFRIED MUREȘAN (acum PNL):

„Cer intervenția de îndată a procurorilor DNA și a agenților OLAF pentru anchetarea modului în care s-a făcut contractarea și recepția acestui drum. Când disprețul politicienilor întâlnește iresponsabilitatea administrativă și incompetența firmelor angajate pe bani publici se ajunge la situația de astăzi a drumului spre Sarmizegetusa Regia. Așa ceva este de neacceptat și vorbește, în primul rând, despre iresponsabilitatea administrației publice locale care a avizat un asemenea proiect și, apoi, a semnat pentru recepționarea acestei lucrări.” (sursa: Agerpres).

Credem că Siegfried Mureșan a aflat, între timp, că responsabilii care au avizat/realizat proiectul sunt tocmai actualii săi colegi din PNL!


În 2017, s-a stabilit că unele dintre lucrările executate au devenit neeligibile, iar banii trebuiau returnați Ministerului Dezvoltării. Ceea ce s-a și întâmplat. Consiliul Județean Hunedoara a fost bun de plată și a scos din conturi 2.016.150,94 lei pentru achitarea corecțiilor financiare. Instituția județeană a contestat decizia în instanță, iar procesul este pe rol și acum.


Plus de asta, viiturile din vara anului 2018 care au rupt malurile în mai multe locuri, și alunecările de teren de pe versant, produse pe Valea Albă și la intrarea în zona pietonală, au scos din vistieria județului alte sume de bani pentru refacerea și punerea în siguranță a drumului, astfel încât circulația rutieră să se desfășoare în bune condiții!


Iată cum un proiect lăudabil, s-a transformat într-un eșec pentru administrația David! Tocmai de aceea stimabilul domn David ar trebui să fie mai ponderat în a da lecții de administrație contracandidaților săi! A avut pe mână un proiect extraordinar, pe care l-a făcut praf! Iar acum se vrea din nou șef peste județ! Oare ce ”realizări” mărețe mai vrea să bifeze?!


2.496 afișări
bottom of page